Wednesday, March 23, 2011

::sal..sal..dan sal::

petang hari meniti senja..
saya menulis di-jalanan..
beban hati saya..kosong jiwa saya..
mungkin benar kata saudara ibrahim..
rezeki saya bukan di utara sini..
saya harus kembali ke pentas budaya..
meneruskan apa yg saya mulai bina..
di bumi kenyalang..
mungkin juga benar kata ibu saya..
teruslah di sini dan bersama kami..
temankan ibu dan ayah..
yg semakin memutih rambutnya..
ajarkan adik..
yg makin bijak meniti hidup sedekad..
kenapa saya...?
setiap kali memikirkan segalanya..
kelopak mata saya pasti berat..
entahlah..saya berdiam dan teruskan apa yg saya lakukan..
saya hanya seperti "pak tua"..
yg selalu mengalah kpd "cik buyung"..
itulah saya di utara sini..

hati oktober berbalut si kain rawa
serasa selimut dari sipipi merah
menulis di-jalanan
petang hari
23 mac...

No comments:

Post a Comment